H | K | Sz | Cs | P | Sz | V |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
3 | 4 | 5 | 7 | 8 | ||
11 | 13 | 14 | 15 | |||
16 | 17 | 18 | 21 | 22 | ||
25 | 26 | 29 | ||||
30 | 31 |
Iskolánk 1998 óta vesz részt a Tempus Közalapítvány által indított COMENIUS programon. Az alapítvány minden közoktatási intézménynek pályázati lehetőséget nyújt az óvodától egészen a szakközépiskoláig.
A COMENIUS akció elsődleges célja, hogy hozzájáruljon a közoktatás minőségének fejlődéséhez, erősítse annak európai dimenzióját, illetve segítse a nyelvtanulást.
Az "Iskolai együttműködések" lehetővé teszik, hogy európai oktatási intézmények nemzetközi együttműködés keretében együtt dolgozzanak valamilyen közös témán. A pályázat szabad kezet ad a pályázóknak a témaválasztást illetően, azzal a kritériummal, hogy a projekt illeszkedjen az iskola alaptevékenységéhez és a helyi tantervhez. A munkába a lehető legtöbb osztályt ill. pedagógust bevonják. Többoldalú együttműködés esetében legalább 3 Európai Uniós ország iskolája dolgozik együtt. A diákok, tanárok, nevelők, munkatársak folyamatosan tartják a kapcsolatot egymással, közösen dolgoznak a pályázatban vállalt feladatok teljesítésén. A projekt része az is, hogy a partnereknek időnként személyesen is találkozniuk kell, így lehetőségük nyílik, jobban megismerni egymást.
Minden projektnek van egy koordinátora, akit a partnerek választanak ki maguk közül már a pályázat benyújtása előtt. A koordinátor intézmény ugyanolyan egyenrangú fél, mint a többi partner, feladata csak annyiban több, hogy szükség esetén összefogja a partnerek munkáját, és figyel arra, hogy a projektet a megfelelő ütemben és a terveknek megfelelően valósítsák meg. Az együttműködésre 2 év van, melynek végére egy közös projekttermék születik. A projekt eredménye nemcsak a közös projekttermék, hanem számos olyan további hozadéka is lehet a közös munkának, melyet a tanítás, a tanulás vagy a hétköznapi élet más területén hasznosítani tudnak. A diákok és a pedagógusok új készségre tehetnek szert, illetve a meglévőket továbbfejleszthetik, nemcsak a projektmunka alapját képező tématerületen, hanem a csoportmunka, a társadalmi kapcsolatok, az együttműködést igénylő tevékenységek megvalósítása, valamint a kulcskompetenciák fejlesztése terén egyaránt. Az együttműködés hozzásegíti az iskolákat nemzetközi kapcsolataik bővítéséhez, ápolásához, valamint olyan általános érvényű célok megvalósításához, mint pl. a tanulók nyelvtanulás iránti motivációjának erősítése, a projektmódszer meghonosítása, a sajátos tanulási igényű tanulók integrációjának elősegítése, a kommunikációs és információs technológiák alkalmazása a tanításban és a tantárgyközi ismeretek oktatásának előtérbe állítása.
A projektek keretében a két éven át tartó folyamatos, közös munka jelenti a legnagyobb hasznot a részt vevő pedagógusok, tanulók számára, hiszen a külföldi intézményekkel való közös munka európai tartalommal bővíti az iskola pedagógia programját, újszerű, színes tevékenységeket visz a tanórai munkába, lehetőséget biztosít a tanulók kreatív ötleteinek a megvalósítására, önálló felelősségteljes munkájára.
A jelenlegi angol munkanyelvű projektünk címe:
Project activity for healthy lifestyle
Projekttevékenység az egészséges életmód érdekében
Ebben a programban három ország általános iskolájával működik együtt a vépi Hatos Ferenc Általános Iskola:
A mottónk is lehetne: Az egészség kincs, amit óvni kell!
A közös munka során rávilágítunk napjaink - egész Európát érintő - fő problémájára, a fiatalság, a jövő generáció egészségvédelmére. Az országok közös érdeke, hogy a gyermekek megtanulják az egészséges életmód szabályait, megismerjék az egészséget károsító szokásokat és hatékonyan tudjanak küzdeni ellene. Szervesen beépüljön életükbe a sport és annak szeretete.
A munka öt nagy témakör jegyében zajlik majd: testápolás, táplálkozás, mozgás, mentális- és szociális egészség.
A munkát két évre terveztük. Ezalatt mind az öt témakört érinteni fogjuk különböző feladatokkal.
A tanulókat megismertetjük az egészséges ételekkel, az egészséges étkezés szabályaival. Megpróbáljuk fejleszteni az étkezési szokásaikat- melyet otthon is kamatoztathatnak. Felhívjuk figyelmüket a személyi higiénia fontosságára. A program segítségével rávezetjük őket a mindennapi mozgás, torna, sportolás igényére. Mindezeket tetézve megismerkedhetnek a partner országok ételeivel, szokásaival, ezáltal kultúrájukkal. Hiszen a projekttalálkozó során az iskolák megkeresik a különbségeket illetve a közös pontokat abban, hogy a partner országok milyen módszerekkel védik a gyermekek egészségét és ezek idővel az intézmények programjába, tantervébe is beépülnek.
Hiszünk benne, hogy a projekt hatással lesz a tanulók szemléletére az egészséges életmódra vonatkozóan.
Célok:
Céljaink szorosan kapcsolódnak iskolánk pedagógiai programjához, valamint iskolánk TÁMOP pályázatához. A jövőben ÖKO iskolává kívánunk válni, tehát nagyobb hangsúlyt fektetünk az egészségnevelésre és az egészséges környezetre is. A projektben megfogalmazott céljaink megjelennek az egyes tantárgyak tananyagában is, nevezetesen: angol nyelv, környezetismeret, biológia, osztályfőnöki, földrajz, technika, informatika, életmentés.
Feladatok:
- Tini-kozmetika
- Egészséges ételek, ételkóstolók
- Gyógynövények, gyógyteák megismerése
- Fogorvosi tájékoztató, ellenőrzés, pólókészítés a fogászat jegyében
- Egészségnevelési plakátok készítése
- Vetélkedő az egészségnevelés jegyében
- Túrák, kirándulások szervezése
- Felnőtt lakosság táplálkozási szokásainak vizsgálata
- Sportfoglalkozások szervezése
- Jeles Napok: Egészségnevelési Világnap, Autómentes Nap
- Levegőszennyezés hasonlítása
A munka során számos tevékenységet végeznek tanulóink: makettek, rajzok, albumok, kisfilmek, pp bemutatók, CD-romok készülnek. Ezeket kiállítjuk, hogy iskolánk minden diákja megismerhesse a csoport munkáját. Természetesen azt szeretnénk, hogy tevékenységünk és eredményeink az iskolai szinten túl városi szinten is ismert lehessen.
A projekt várható eredménye:
A projekt tevékenysége során a diákok szemlélete nagyban megváltozik. Megtanulnak projekttevékenységet végezni, együtt, közösen tevékenykedni egy cél érdekében. A két év során tanulóink nyelvtudása, angol nyelv iránti érdeklődése számottevően gyarapszik. Hiszen a találkozások során gyakorolhatják, fejleszthetik idegen nyelvi tudásukat, ismereteiket. Ezen kívül megismerkedhetnek más országok kultúrájával, oktatási rendszerével, egészségügyi szokásaival, programjaival. A projekt végrehajtásához számítógép, internet használata is szükséges, tehát ezirányú képességeik is fejlődnek a program során.