2025 február 7-én újra megrendezésre került iskolánkban a farsangi mulatság, amely idén igazán különlegesre sikerült. Miközben a felső tagozatos diákok osztályprogramokon vettek részt, az alsósoké lett a főszerep: színes jelmezekbe bújva vonultak fel az iskola aulájába.
A gyerekek és a szülők fantáziájának a kreativitás szabott csak határt, voltak mesebeli figurák, állatok, szuperhősök és egyedi jelmezek is. A felvonulást követően izgalommal várták a zsűri döntését, akik a legötletesebb és legkreatívabb jelmezeket díjazták. Természetesen senki sem távozott üres kézzel, hiszen a jókedvből és a közös élményből mindenki egyformán részesült.
A diákok nemcsak felvonuláson vettek részt, hanem izgalmas állomásokat is teljesítettek, ahol különféle játékos feladatok várták őket. A sikeres teljesítést követően minden osztály megérdemelt jutalmat kapott. A felső tagozatos tanulók a farsangi ajándékokat a hétfői tanítási napon vehették át a Szülői Közösség elnökétől.
A rendezvény sikeréhez nagyban hozzájárult a Szülői Közösség támogatása, akik szívvel-lélekkel segítették a farsang megvalósítását. Köszönetünket fejezzük ki neki a sok segítségért!
Képek megtekinthetők IDE kattintva.
A Hatos Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola két diákját nagy megtiszteltetés érte a 2025. évi sportbálon. Öt évnyi kihagyás után ismét „Az év sportolója” -díjakat adtak át a rendezvényen. A 2024. év kitüntetett diákjai közül ketten iskolánk tanulói. Az elismeréseket Zátonyi Zoltán főszervező -Németh Attila sportköri elnök közreműködésével - adta át.
Az elismerés azoknak a fiataloknak szól, akik sporttevékenységükben kiemelkednek társaik közül, vagy szakmai- technikai fejlődésükben magasan felülmúlják társaikat. Az idei kitüntetettek a Vép VSE futballistái, ketten jelenleg is iskolánk tanulói, egyikük pedig volt tanítványunk.
A díjakat Nagy Attila, a Vép Öregfiúk csapatának tagja készítette és ajánlotta fel a legjobb sportolóknak.
A díjazottak:
- 2024 legjobb U14-es korosztályú játékosa Polgár Balázs 6.A osztályos tanuló
- 2024-es év legjobb U16-os korosztályú játékosa pedig Takács Bence 8.A osztályos diákunk.
Az iskola vezetősége, tantestülete és összes dolgozója nevében szeretettel gratulálunk diákjainknak! Büszkék vagyunk Rátok!
Gratulálunk a további díjazottaknak is.
Vép, 2025.02.05.
Ágoston Andrea
igazgatóhelyettes
Tisztelt Szülők!
Nagy szeretettel és tisztelettel hívjuk Önöket iskolánk szakmai rendezvényére.
Előadó: Fegyverneki Gergő
Az előadás címe: Élmény-Pedagógia-Digitalizáció a 21. századi iskola kihívásai
Időpont: 2025. január 31-én 11:00 óra
Helyszín: Hatos Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola aulája
Fegyverneki Gergő magyar-média szakos tanár, egyetemi oktató, módszertani tanácsadó, digitálispedagógia-szakértő, a Digi dili? Van kiút! Digitális képző szülőknek, gyerekeknek és pedagógusoknak program megálmodója. A digitális világ szenvedélyes felfedezője, aki rajong a technológiai újdonságokért, és egyben törekszik az online-offline lét egyensúlyának megtartására. Egy kisgyermek édesapjaként teljesen átérzi a szülők egészséges képernyőidőn való aggódását. Magánemberként és szakemberként leginkább azzal foglalkozik, hogy a veszélyeket elkerülve, vagy hatékonyan kezelve, az internet egy élhető és kreatív digitális világ legyen mindannyiunk számára.
Országszerte különböző eseményeken tanítja a szülőket, pedagógusokat a biztonságos és kreatív internethasználatra. Mindennapi munkája során szívesen foglalkozik újfajta tanítási és tanulási módszerekkel, hogy a 21. századi diákok hatékony oktatásához megtalálja a megfelelő utat. Az IKT-eszközök mellett nagy figyelmet fordít a dramatikus irodalomtanításra, a meseterápiára és a kreatív médiapedagógiára. Kutatásait, gyakorlatait hazai és nemzetközi konferenciákon, műhely-foglalkozásokon mutatja be, rendszeresen publikál. Eddig három könyve jelent meg: A kaméleonpedagógus így csinálja, az IKT-s ötlettár, A mobiltanulás ábécéje pedagógusoknak, Játék, munka, tanulás.
Előadásában hallhatunk az online világ veszélyeiről, zaklatás, függőség, és ezeket kezelő élménypedagógiai módszerekről: gamifikáció, projektmódszer, szeretetnyelvek.
Szeretettel várjuk a Kedves Szülőket!
2025. január 22-én iskolánk 4.osztályos és 8.osztályos tanulói KOMPLEX TANULMÁNYI versenyen vettek részt a rumi általános iskolában. A négy fő negyedikes diákunk magyar, matematika és természetismeret,-a négy fő nyolcadikos tanuló magyar, matematika, történelem, természetismeret és idegen nyelvből mérte össze tudását. Nagy szorgalommal dolgozott mindkét csapatunk. Minden tantárgyból az első helyezetteket, a csapatversenyen az első hármat díjazták. A nyolcadikasok CSAPATVERSENYBEN 3. helyezettek, míg MATEMATIKA tantárgyból 1. helyezést értek el.
Résztvevő tanulók:
4. osztályból _ Császár Abigél Róza, Tátrai Hunor, Koósz Olivér, Kovács-Bötsch Sándor
8. osztályból _ Nagy Regina Anna, Velladics Alíz, Bárdi Zselyke, Béry Mátyás
Sok ajándékkal, nagy örömmel indultunk haza.
GRATULÁLUNK MINDEN TANULÓNAK!
Molnár Istvánné és Bíró Zoltán _ felkészítő pedagógusok
Neked vagyok rossz – A 21. századi fegyelmezésről Pusztai Krisztina mesterpedagógus tartott előadást
Neked vagyok rossz – Fegyelmezés a 21. században címmel Pusztai Krisztina mesterpedagógus tartott előadást a Nemzeti Pedagógus Kar szakmai konferenciáján. Ki gondolná a vépi Hatos Ferenc Általános Iskola tanítójáról, aki osztályfőnök, fejlesztő-differenciáló pedagógus, mellesleg 2023-ban megnyerte a Legjobb tanítónak járó Oscar-díjat, hogy gyerekkorában neki sem kellett a szomszédba mennie holmi rosszalkodásért? Így volt pedig. Pusztai Krisztina kollégáinak a hétfői konferencián arról beszélt, mit tesz pedagógusként, hogy a „rossz gyerekek” is érvényesülhessenek és a „szívünk ügyei legyenek”.
Mielőtt a tárgyra tért, saját gyermekkorát idézte fel: nagypapája köztiszteletben álló kántortanító volt Pácsonyban. Unokája pályaválasztásában erős, jó példa: nem véletlen, hogy már kisiskolásként ő is tanító akart lenni. Alsó tagozatban aztán jött a valóság: beírások, osztályfőnöki intő magatartásproblémák miatt. Folyamatos rosszalkodással érte el, hogy mindig figyeljenek rá, hogy bandavezér legyen. Ha valaki, ő igazán megérti a mai rosszalkodó gyerekeket, mondta.
De miért rosszalkodnak a gyerekek?
De miért rosszalkodnak a gyerekek? Meghatározó a családi háttér és fontos az osztályban elfoglalt hely. Ezeknek a gyerekeknek figyelem kell, amit otthon, a mindennapokban feltehetően nem kapnak meg. És az, hogy az osztályfőnökük, a pedagógusok lássák bennük a lehetőséget, hogy teret adjanak nekik, hogy találjanak nekik olyan területet, ahol ki tudnak teljesedni.
Előadására készülve Kriszti néni a vépi iskolában megkérdezte a 4-5. osztályos gyerekeket, szerintük ki a rossz gyerek. „Aki verekszik, amikor nincs ott a tanár” – többek között ez a válasz érkezett. Erre szerinte kiválóan működik sokszor ismételt mondata: „Kriszti néni mindent lát, még ha nincs itt, akkor is.” Még hatékonyabb, ha ezt a kollégák is tudják, és partnerek, mondta.
Lehetőségként említette az azonnali, higgadt problémamegoldást a „majd holnap beszélünk róla” mondat helyett. Figyeljünk ilyenkor a testtartásunkra, a magasságbeli különbségre. Ne magasodjunk a gyermek fölé. Üljünk le mellé, forduljunk oda, beszéljük meg együtt, próbáljuk vele megértetni, hogy együtt dolgozunk a probléma megoldásán. A pedagógusnak is fontos megérteni, mi miért történik a gyermek életében, tette hozzá.
Mindennek van következménye
„Rossz gyerek az, aki veszekszik, csúnyán beszél, lop, rongál.” – ez is szerepelt a diákok válaszai között. Második lehetőségként említette annak hangsúlyozását a gyerekek felé, hogy mindennek van következménye, amibe bele kell állni, bevallani, amit csináltak. A következmény a büntetés, de nem mindegy, milyen. Kevésbé hatékony, ha ötvenszer leíratjuk vele: „Soha többet nem beszélgetek órán.” Vagy: „A szünetben nem játszhatsz, csak állsz a helyeden.” Más megoldás kell, például a Kihelyezett Tagozat: kívül helyezni a gyermekeket abból a közösségből, ahol rosszalkodnak. Szünetben például máshol tevékenykedjenek, kapjanak feladatot, ahol azt érezhetik, hogy szükség van rájuk. Például: kísérjék le az elsősöket tízóraizni, menjenek le az udvarra és figyeljenek rájuk. Tegyenek rendet a tanteremben.
Hasznos a beszélgetőkör
A tanórán is lehet fegyelmezési probléma. A tanító megint saját emlékeit idézte: ő azoknak a pedagógusoknak az óráin figyelt, akiknek volt humoruk; felső tagozatban, akik iránt plátói szerelmet érzett és akiknek volt a gyerekekre ideje.
Rossz gyerek az, aki „dumál az órán, beszól az osztálytársainak, csúnyán beszél” – ilyen válasz is érkezett a diákoktól. Miért teszi? Mert nem hallgatják meg. Ilyen esetekre (is) hasznos a (meg)beszélgetőkör, amit első osztálytól jó bevezetni, mondta. A körben megtisztelik a társaikat azzal, hogy hagyják őket szóhoz jutni, és joguk van ahhoz is, hogy ne mondjanak semmit. Tanóra közben is használható: ha a gyermek azt érzi, hogy meghallgatják, akkor egy idő után nyílt lesz és őszinte, segítséget is mer kérni, akár úgy, hogy az ne derüljön ki. Így válhat cinkossá a pedagógus, és nyerheti el a gyermek bizalmát.
Hogyan ne legyen unalmas egy tanóra?
Hogyan ne legyen unalmas egy tanóra? – erre is mondott tippeket. A 45 perc sok, ahhoz, hogy nyugalom legyen végig, kiszámíthatónak, felépítettnek kell lennie, hangsúlyozta. Jó, ha a pedagógus sokféle és változatos feladattípussal dolgozik a digitálistól kezdve a mozgásos feladatokig. Kell a kizökkentés, a „buli” az órán. Ehhez a tanóra elején minden kisdiák húz egy papírdarabkát, de csak egyiken szerepel egy „B” betű, ami azt jelenti, buli. Aki ezt húzta, az óra közben bármikor bekiabálhatja: Buli! Három perc zenehallgatás, tánc következik ilyenkor. A Na most! felkiáltást az első osztályosoknál vezette be. Aki ezt húzta és kiabálja be, az választhat négy lapból, négyféle tevékenység közül: csoportmozgás, relaxációs zene, meseolvasás vagy digitális játék. Szeretik, élvezik a gyerekek, így szót fogadnak.
Kérjünk a gyermektől és köszönjük meg neki
A tisztelet témája is előkerült. Mi még abban a korban nőttünk fel, amikor ennek más volt a tartalma, mondta. A 21. században ez már inkább egymás elfogadásáról szól. Kérjünk a gyermektől és köszönjük meg neki, ha teljesíti a kérésünket. Mindez kölcsönös: a gyermek is tudjon kérni és megköszönni.
– Sokféle diák, osztály és probléma van. Egyre nehezebb a gyerekekkel, mégis ki kell szélesítenünk a látószögünket. Ha kell, átlépni a szabályokon, rugalmasan, a gyerekeket szeretve és kicsit gyermeknek maradva jó tanárok leszünk – összegzett kollégáinak.
Vekerdy Tamás mondatával köszönt el Pusztai Krisztina:
„Nem a gyermeknek kell jónak lenni az iskola kedvéért – de sokan hiszik ezt! –, hanem az iskolának kell mindent megtennie a gyermekért.”
Forrás: Tóth Katalin _ vaol.hu
https://www.vaol.hu/helyi-kozelet/2025/01/pusztai-krisztina-mesterpedagogus-eloadas-fegyelmezes
A Nemzeti Pedagógus Kar Szakmai Konferenciájáról további megjelent írások: